Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείται να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.

Παρασκευή, 30 Οκτωβρίου 2009

ΚΙΣΑΜΟΣ ΠΟΛΗ


Η λέξη «Κίσαμος» είναι ενδεχομένως σύνθετη, ίσως όμως και απλή. Είτε στη μία όμως περίπτωση είτε στην άλλη το πρώτο της τμήμα (περίπου οι δυο πρώτες συλλαβές) σχετίζονται ετυμολογικά και εννοιολογικά με το ρήμα της αρχαίας ελληνικής «κυνώ», που είχε τη σημασία φιλώ, ασπάζομαι. Τούτο βέβαια σημαίνει (χωρίς και να ορίζεται στο δημοσίευμα) ότι η σωστή γραφή είναι «Κύσαμος». Στην περίπτωση που η λέξη είναι σύνθετη, δεύτερο συνθετικό είναι η «άμμος», επομένως ξαναδιορθώνουμε και γράφουμε «Κύσαμμος». Όπως κι αν έχουν πάντως τα πράγματα, η σημασία του τοπωνυμίου έχει να κάμει με την εικόνα της περιοχής, δηλώνει δηλαδή τόπο όμορφο, «προσφιλή», «αξιαγάπητο», τον οποίο «κύσει» (sic!) «η ψάμμος – άμμος».
Για να στηριχθούν οι ισχυρισμοί που οδηγούν στη λύση του μυστηρίου, επιστρατεύονται ανυπόστατα «δεδομένα», όπως το ότι από την ίδια ρίζα του ρήματος «κυνώ» προέρχεται και η λέξη «κισσός», επειδή «κύσει» ( sic!) «(φιλά) το δένδρο ή βράχο, τυλιγμένος σ’ αυτό καθώς αναρριχάται», το ότι υπάρχουν «δανεισμοί θεμάτων των ρημάτων», στη συγκεκριμένη δε περίπτωση το θέμα που προσφέρεται για «δανεισμό» είναι το [κυσ-] από τον αόριστο «έκυσα», έχει όμως υποστεί αλλοίωση (!) και γι’ αυτό εμφανίζεται με τη μορφή [κισ-], το ότι οι επικοί τύποι των ρημάτων (όπως είναι ο αόριστος «κύσα», χωρίς αύξηση) έχουν την ίδια «αξία» με τους υπόλοιπους.

Ύστερα από αυτά νιώθουμε έκπληξη για το λόγο ότι ουδείς μέχρι τώρα από τους συγγραφείς της αρχαιότητας (Πτολεμαίος, Στράβων κ.ά) μέχρι και τους σημερινούς κατάλαβε ότι δεν είναι «δύσκολη» η ετυμολογία της λέξης, ώστε να τη γράψει σωστά. Εκτός κι αν είχαν πληροφορηθεί την «αλλοίωση» του θέματος από [κυσ-] σε [κισ-] και έγραφαν «Κίσαμος». Επί πλέον, αναρωτιόμαστε αν ισχύουν τα ίδια και για της άλλης πόλης το όνομα, δηλαδή για την «Κίσαμο» που βρισκόταν προς τον Αποκόρωνα και μνημονεύεται ως επίνειο της Απτέρας.
Να δούμε όμως την ουσία του συγκεκριμένου ζητήματος, για την οποία σημειώνω τις εξής παρατηρήσεις.
1. Ο χαρακτηρισμός από ορισμένους μελετητές της λέξης «Κίσαμος» ως προελληνικής οφείλεται στην κατάληξή της σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν είναι δυνατή η ασφαλής σύνδεσή της με κάποια ελληνική ρίζα. Ο αείμνηστος πάντως Νικ. Β. Τωμαδάκης, κραταιός φιλόλογος, δεινός γλωσσολόγος και άριστος γνώστης των περί τα τοπωνύμια θεμάτων, χαρακτηρίζει τη λέξη «ιστορική» και όχι «προϊστορική». Απολύτως λογικό αυτό, αφού είχε υπόψη το δεδομένο ότι η λέξη μαρτυρείται από την ιστορική εποχή και ύστερα, δεν ήταν δε από εκείνους που για λόγους εντυπώσεων έκαναν άλματα ή βουτιές στο κενό.
2. Ο αόριστος του ρήματος «κυνώ» είναι «εκύνησα» (και σήμερα λέμε «προσκύνησα»). Μαρτυρείται και ο τύπος «έκυσα», ο οποίος θυμίζει τον όμοιο τύπο αορίστου του ρήματος «κύω» (κυοφορώ). Όπως σημειώθηκε παραπάνω ο χωρίς αύξηση τύπος «κύσα» ήταν σε χρήση μόνο από τους επικούς ποιητές.
3. Του ρήματος αυτού δεν υπάρχει τύπος χρόνου ενεστώτα «κύσω», όπως διαβάζουμε δυο φορές στο δημοσίευμα. Πρόκειται για βαρβαρισμό ασυγχώρητο (ο τύπος αυτός είναι είτε οριστικής μέλλοντα είτε υποτακτικής αορίστου).

4. Σε όλα τα λεξικά η λέξη «κισσός», ως προς την ετυμολογία της, χαρακτηρίζεται αγνώστου προελεύσεως.
5. Στην ελληνική γλώσσα δεν υπάρχει λέξη της οποίας το θέμα (ή η ρίζα) [κισ-] να οφείλεται σε μετάπτωση (όπως είναι ο όρος, και όχι «αλλοίωση») του [υ] σε [ι].
6. Η λέξη «Κίσαμος» πρέπει να γράφεται με γιώτα και με ένα σίγμα, όπως επιτάσσει η παραδεδομένη μορφή της σε συνδυασμό με την άγνωστη – μέχρι τώρα τουλάχιστον – προέλευσή της. Η γραφή με διπλό σίγμα την οποία συχνά συναντάμε πρέπει να εγκαταλειφθεί, αφού οφείλεται στο ότι κατά το λατινικό αλφάβητο το απλό [s] μεταξύ δύο φωνηέντων προφέρεται σαν [ζ], κάτι που αποφεύγεται με τα δύο σίγμα (γι’ αυτό και στα ενετικά έγγραφα συναντάμε τη γραφή Chissamo).
Κ. ΛΟΥΠΑΣΗΣ

Τετάρτη, 28 Οκτωβρίου 2009

ΖΗΤΩ Η 28η ΟΚΡΩΒΡΙΟΥ 1940


Όλα τα Ελληνόπουλα µε λεβεντιά και χάρη,
τραβάνε για το µέτωπο µε δόξα και καµάρι.
Για ν' απαντήσουν τον εχθρό πηγαίνουν αντρειωµένα
και να ξαναγυρίσουνε γοργά και τιµηµένα.
Βοήθα Χριστέ και Παναγιά πάντοτε το Στρατό µας,
δώσε µεγάλη δύναµη, το δίκιο είναι δικό µας.
Για τ' άδικο που έκαναν αυτοί οι δολοφόνοι,
θα τους πληρώσει γρήγορα το ελληνικό κανόνι


Σου στέλνω χαιρετίσµατα απ' τα βουνά µανούλα,
στο καραούλι βρίσκοµαι, στην πιο ψηλή ραχούλα.
Ψηλά βουνά κι απάτητα, µανούλα µου, περνούµε:
Νεµέρσκα, Πίνδο, Μόροβα και πάντοτε νικούµε.
Μην κλαις, γλυκιά µανούλα µου, που πήγα µακρυά σου,
γρήγορα θα νικήσουµε και θα βρεθώ κοντά σου.
Κι αν δεν γυρίσω, µάνα µου, µη λάχει και πονέσεις,
τη νίκη να 'χεις για χαρά και µη µαυροφορέσεις

Στης Αλβανίας τα βουνά
µερόνυχτα γυρνάω,
για τη γλυκιά Πατρίδα µας
µανούλα πολεµάω.
Έχω µαζί µου το Θεό
µάνα και δεν φοβάµαι,
κι ένα γλυκό ξηµέρωµα
κοντά σου πάλι θα 'µαι.
Θα 'ρθω µανούλα την αυγή
για να µε αγκαλιάσεις,
το µοναχό παιδάκι σου
µάνα δεν θα το χάσεις.

Δευτέρα, 26 Οκτωβρίου 2009

0I ΚΡΗΤΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΙΣΤΕΣ

Έναν από τους πύργους των τειχών της Πόλης τον υπεράσπιζαν τρία αδέρφια, άρχοντες Κρητικοί που πολεμούσαν με το μέρος των Βενετών (η Κρήτη τότε ήταν κάτω από την κυριαρχία των Βενετών). Μετά την πτώση της πόλης τα τρία αδέρφια και οι άντρες τους εξακολουθούσαν να πολεμούν και παρά τις λυσσώδεις προσπάθειες τους οι Τούρκοι δεν είχαν κατορθώσει να καταλάβουν τον πύργο.


 Για το περιστατικό αυτό ενημερώθηκε ο Σουλτάνος και εντυπωσιάστηκε από την παλικαριά τους. Αποφάσισε, λοιπόν, να τους επιτρέψει να φύγουν με ασφάλεια από τον πύργο και να πάρουν ένα καράβι με τους άντρες τους και να γυρίσουν στην Κρήτη. Πραγματικά η πρόταση του έγινε δεκτή με τη σκέψη ότι έπρεπε να μείνουν ζωντανοί για να πολεμήσουν να ξαναπάρουν τη Βασιλεύουσα πίσω από τους απίστους. Έτσι οι Κρητικοί επιβιβάστηκαν στο πλοίο τους και ξεκίνησαν για το νησί τους. Το πλοίο δεν έφτασε ποτέ στην Κρήτη και ο θρύλος λέει ότι περιπλανιούνται αιώνια στο πέλαγος μέχρι τη στιγμή που θα ξεκινήσει η μάχη για την ανακατάληψη της Πόλης από τους Έλληνες. Τότε το πλοίο των Κρητικών θα τους ξαναφέρει στην Κωνσταντινούπολη για να πάρουν και αυτοί μέρος στη μάχη και να ολοκληρώσουν την αποστολή τους και το ελληνικό έθνος να ξανακερδίσει την Πόλη.

Κυριακή, 25 Οκτωβρίου 2009

ΠΡΟΣΩΠΑ ....ΠΟΥ ΕΦΥΓΑΝ ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ ΜΑΣ


Η ζωή είναι μια ευκαιρία. Επωφεληθείτε.
Η ζωή είναι ομορφιά. Θαυμάστε την.
Η ζωή είναι ευδαιμονία. Δοκιμάστε την.
Η ζωή είναι όνειρο. Πραγματοποιήστε το.
Η ζωή είναι πρόκληση. Αντιμετωπίστε την.
Η ζωή είναι καθήκον. Εκπληρώστε το.
Η ζωή είναι παιχνίδι. Παίξτε το.

Η ζωή είναι ακριβή. Προσέξτε την.
Η ζωή είναι πλούτος. Διατηρήστε τον.
Η ζωή είναι αγάπη. Απολαύστε την.
Η ζωή είναι μυστήριο. Γνωρίστε το.
Η ζωή είναι υπόσχεση. Κρατήστε την.
Η ζωή είναι λύπη. Ξεπεράστε την.
Η ζωή είναι τραγούδι. Τραγουδήστε το.
Η ζωή είναι αγώνας. Δεχτείτε τον.
Η ζωή είναι τραγωδία. Κάντε κουράγιο.
Η ζωή είναι περιπέτεια. Τολμήστε.

Η ζωή είναι ζωή. Σώστε την!
Η ζωή είναι τύχη. Εκμεταλλευτείτε την.

Παρασκευή, 23 Οκτωβρίου 2009

...... ΓΟΡΓΟΠΑΙΧΝΙΔΟΜΑΤΗ ΜΟΥ....


” Ήλιε, γοργοπαιχνιδομάτη μου, φρογό λαγωνικό μου,
την άγρη που αγαπώ ξετόπωσε και πάρ’ τη του κυνήγου,
κι ότι τηράς στη γης μαντάτευε κι ότι γρικάς μολόγα,
κι εγώ θα τα περνώ στου σπλάχνου μου το μυστικό αργαστήρι,
κι αγάλια, με το παίξε γέλασε και το βαθύ κανάκι,
πέτρες, νερό, φωτιά και χώματα θα γίνουν όλα πνέμα
κι η λασποφτέρουγη βαριά ψυχή γλυκά θα ξεκορμίσει
και θ’ ανεβεί σα φλόγα γαληνή και θα χαθεί στον ήλιο! “



 Κρουφογελάει στον ύπνο ο Χάροντας, κατέχει-το, όνειρο ‘ναι,
αγέρας παρδαλός, μια φαντασιά του κουρασμένου νου του,
κι αφήνει ανέγνοια το κακόνειρο να τον αγκυλοχεύει.
Μα αγάλια αποδιαντράπηκε η ζωή και πήρε η ρόδα φόρα.
Λιμάρα η γης ανοιεί τα σπλάχνα της, μπαίνει η βροχή κι ο γήλιος,
κι αρίφνητα ξεπούλιασαν αυγά, σκουλήκιασεν ο κόσμος,
και ξεκινουν πυκνά στρατέματα πουλιά, θεριά κι ανθρώποι
και στοχασμοί, και χύνουνται να φαν το Χάρο που κοιμάται.
Κι ένα ζευγάρι άνθρωποι κουρνιάσανε στα σπηλιορούθουνα του,
φωτιές ανάβουν και συμπαίνουν τις, τη μαγειριά τους στήνουν
και την κουνιά του γιου τους κρέμασαν στο αδρό του μεσοχείλι.
Νογάει, τα χείλια γαργαλίζουνται, τα αρθούνια μερμηδίζουν,
κι ο Χάρος ξάφνου μετακούνησε και τ’ όνειρο του εχάθη,
μιαν αστραπή κοιμήθη ο Χάροντας και τη ζωή νειρεύτη. ”

Πέμπτη, 22 Οκτωβρίου 2009

ΠΡΟΣΩΠΑ ΙΙ





Όλοι έχουμε αισθανθεί άσχημα, όταν δεν μπορούμε να θυμηθούμε με σαφήνεια κάποιον που μας αναγνωρίζει. Φανταστείτε πόσο άβολη είναι η ζωή ενός ανθρώπου που δεν μπορεί να αναγνωρίσει άτομο με μόνο στοιχείο το πρόσωπό του, ακόμη και αν είναι στενός φίλος ή συγγενής. Τα πρώτα αποτελέσματα από πρόσφατη έρευνα αναφέρουν πως το 2% του γενικού πληθυσμού μπορεί να αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα, γνωστό ως προσωπαγνωσία ή τύφλωση προσώπου. Η αναπτυσσόμενη προσωπαγνωσία, κατά την οποία ένα άτομο εμφανίζει τύφλωση προσώπου από τη γέννησή του, ήταν εξαιρετικά σπάνια. Η πρώτη περίπτωση, στην πραγματικότητα εντοπίστηκε το 1976. Αλλά οι επιστήμονες της γνωστικής νευρολογίας Μπράντλεϊ Ντούσεν του πανεπιστημιακού Κολεγίου Λονδίνο και Κεν Νακαγιάμα του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ αναφέρουν πως η κατάσταση ίσως είναι πιο κοινή από ότι πιστεύαμε.
Διαβάστε περισσότερα στο:
http://209.85.229/search?q=cache:Cgp2BbFSpYwJ:www.sciencenews.gr/index.php%3Foption%3Dcom_content%26task%3Dview%26id%3D31%26Itemid%3D41+%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%B1&cd=254&hl=el&ct=clnk&gl=gr&client=firefox-a

Τρίτη, 20 Οκτωβρίου 2009

Η ΘΕΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΤΗΣ ΚΙΣΑΜΟΥ


Η θεϊκή μορφή του Χριστού τον είχε συναρπάσει από μικρό παιδί. Μα η απλοϊκή επεξήγηση του Ευαγγελίου γέννησε αβάσταχτες πνευματικές απορίες που τον τυραννούσαν χωρίς συμπόνια.. Χούφτιασε το ανυπότακτο μυαλό του με αντιφατικές ιδέες κι εμπειρίες κι έσπασε τις πατροπαράδοτες αλυσίδες της σκλαβωμένης σκέψης, παίρνοντας τον κακοτράχαλο ανήφορο να λευτερώσει την ύπαρξη του Θεού. Και ψάχνοντας ν’ αγγίξει την βουνοκορφή της αλήθειας μετουσίωσε την ύλη σε πνεύμα και με την ορμητική του δημιουργία συμφιλίωσε τις αντιμαχόμενες φωνές που ούρλιαζαν μέσα του ανάμεσα στην ζωή και το θάνατο, στη σύνθεση κι αποσύνθεση.

Αντάρτικος, αχαλιναγώγητος Ευαγγελιστής, πάλεψε τον Θεό με την ελπίδα να χάσει, ενώ η κοινωνία πάλευε το διάβολο με την ελπίδα να κερδίσει.


της Ελένης Κατσουλάκη

Δευτέρα, 19 Οκτωβρίου 2009

ΚΙΣΑΜΙΤΙΚΑ


Πολλοί στον κόσμο έρχονται
μα λίγοι ξεχωρίζουν
κι είναι αυτοί που στης ζωής
τις μπόρες δε λυγίζουν

Μόνο σγουρούς βασιλικούς
μ΄ αρέσει να φυτεύγω
γιατί μου φέρνουνε στο νου
εκείνη που λατρεύγω


Εγώ τον νού μου συνεχώς
επάνω σου τον έχω
σαν το κοπέλι το μικρό
μην πέσεις σε προσέχω!!!

Στη γειτονιά σου με πουλούν
σκλάβο κι αγόρασέ με
ένα φιλί με δίνουνε
δώσ΄ το και γλίτωσέ με.

Κυριακή, 18 Οκτωβρίου 2009

11 ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟ ΩΣ ΤΟ 70'

Έκθεση έργων τους στη Βασιλική Αγ. Μάρκου
Τις τάσεις που αναπτύχθηκαν στην ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας από το μεσοπόλεμο μέχρι τη δεκαετία του 1970, επιχειρεί να σκιαγραφήσει η έκθεση «Ρεύματα Κλασικής Δημιουργίας, 1923-1969».
Η έκθεση εγκαινιάζεται σήμερα στη μία το μεσημέρι στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου.Διοργανωτές είναι ο Δήμος Ηρακλείου και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Την έκθεση θα προλογίσει ο Διευθυντής του ΜΦΘ, Βαγγέλης Ιωακειμίδης, και η Δρ. Νίνα Κασσιανού, Ιστορικός Φωτογραφίας.
Μετά την τελετή εγκαινίων θα ακολουθήσει ξενάγηση για το κοινό από τους επιμελητές της έκθεσης.
Η έκθεση αποτελείται από 190 έργα έντεκα σημαντικών Ελλήνων φωτογράφων και παρουσιάζει τα έργα μέσα από πέντε ενότητες: «Μάσκα και Σώμα», «Ύλη και φόρμα», «Άνθρωπος και τοπίο», «Πορτρέτο και μνήμη», «Ίχνη και μαρτυρίες».
Το μεγαλύτερο μέρος των έργων που παρουσιάζονται ανήκει στη συλλογή του ΜΦΘ, ενώ άλλα ανήκουν στο Φωτογραφικό Κέντρο Σκοπέλου, την Εθνική Πινακοθήκη και το Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Η επιμέλεια της έκθεσης είναι της Ν. Κασσιανού και του Β. Ιωακειμίδη, οι οποίοι αναφέρουν πως «Η έκθεση αυτή αποτελεί μια προσέγγιση του σημαντικού φωτογραφικού έργου που παρήγαγαν οι φωτογράφοι την περίοδο από το μεσοπόλεμο μέχρι τη δεκαετία του 1970. Έντεκα φωτογράφοι παρουσιάζονται σε αυτήν την έκθεση με τίτλο «Ρεύματα κλασικής δημιουργίας», η οποία επιχειρεί να σκιαγραφήσει τάσεις που αναπτύχθηκαν στην ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας αυτής της περιόδου, να προβάλλει τις θεματικές που αναδύθηκαν, και τέλος να δείξει τις επιρροές που αυτή δέχτηκε από τη διεθνή παραγωγή. Πρόκειται δηλαδή, για μια επιλογή που αναδεικνύει το φάσμα των ενδιαφερόντων, των κινήτρων και των προσεγγίσεων που αναπτύχθηκαν στο συγκεκριμένο χώρο. Και εάν δεχτούμε ότι η παραγωγή της τέχνης δεν εκτυλίσσεται ποτέ στο κενό, αλλά δέχεται επηρεασμούς από τις πολιτικές και κοινωνικές διαρθρώσεις, αλλά και από την προγενέστερη ιστορία, τότε στην έκθεση αυτή σχηματοποιείται-χωρίς ωστόσο να υπογραμμίζεται-μία «εθνική εικονογραφία», εννοώντας κάποια χαρακτηριστικά που διαμόρφωσαν και έπλασαν την ελληνική φωτογραφική παραγωγή της εποχής».

Οι 10 από τους 11 που θα εκθέσουν είναι
Ανδρέας Εμπειρίκος (1901-1975): Ο γιος, οι παιδίσκες και οι γυναίκες, πηγές της έμπνευσής του
Δημήτρης Λέτσιος (1910-2008): Ο αυτοδίδακτος με τα πολλά βραβεία
Κωνσταντίνος Ζημέρης (1886-1982): Με σπουδές στην Αμερική
Σωκράτης Ιορδανίδης (1912-1985): Στον τομέα του φωτορεπορτάζ
Θεόδωρος Νικολέρης (1898-1994) : Βήμα προς βήμα η καταστροφή της Μικράς Ασίας
Βούλα Παπαϊωάννου (1898-1989): Η στροφή ήρθε με τον πόλεμο του 1940
Nelly’s (1899-1998): Μια μεγάλη μορφή της φωτογραφίας
Σπύρος Μελετζής (1906-2003): Τα... βασιλικά μυστικά
Γιάννης Στυλιανού (1941-1996): Για λίγα χρόνια
Δημήτρης Χαρισιάδης (1911-1993): Συνεργασία με το εξωτερικό

Παρασκευή, 16 Οκτωβρίου 2009

ΦΑΤΣΕΣ ΤΟΥ "ΤΣΑΡΣΙΟΥ"



ΩΡΑ κινείσαι σαν σκιά, γλιστράς στους δρόμους της πόλης, αφήνεσαι στη ροή του πλήθους, στην ένταση της κυκλοφορίας. Περνάς ώρες ατελείωτες στα πολυκαταστήματα, στις κυλιόμενες σκάλες, στα σημεία όπου ο κόσμος συνωστίζεται, γυρεύει διέξοδο. Σ' αρέσει να παρακολουθείς τα ξαναμμένα πρόσωπα, καθώς ποζάρουν δίπλα σε υπερφωτισμένα ράφια, γυρεύοντας το προϊόν που θα δώσει νόημα στη μέρα τους. Οι περισσότεροι μοιάζουν ανέτοιμοι να αφήσουν έγκαιρα το χώρο, διστάζουν, κι ενώ η πιστωτική τους κάρτα δεν αφήνει πια πολλά περιθώρια για όνειρα, εκείνοι προσπαθούν να γαντζωθούν από κάποια εξωπραγματική υπερπροσφορά - λίγο ακόμη, λίγο ακόμη και θα φύγω...


Υπάρχουν ωστόσο και μερικοί που μοιάζουν να τους παρέσυρε εκεί κάτι πάνω από τη θέλησή τους, η γυναίκα τους, το παιδί τους ή κάποια ανυπόμονη πεθερά, και δυσφορούν, πάσχουν, ασφυκτιούν μέσα σ' αυτό τον οργασμό φωταψίας και χρωμάτων. Στα σφιγμένα πρόσωπά τους διακρίνεις το άγχος, ακόμη και το φόβο, θέλουν να το βάλουν στα πόδια, να ανοίξει η γη να τους καταπιεί, μόνο που η γη βρίσκεται τώρα οκτώ ορόφους κάτω από τα πόδια τους, οπότε συνήθως βρίσκουν διέξοδο προς τα πάνω, στη σελφ σέρβις καφετέρια, στην παρηγοριά του ανοιχτού ορίζοντα και του δημόσιου W . C .
Κώστας Κατσουλάρης

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2009, ώρα 12:00
Μουσείο Μπενάκη (κεντρικό κτήριο), Κουμπάρη 1

Το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας, σας προσκαλεί σε συνέντευξη Τύπου που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 19 Οκτωβρίου, ώρα 12.00, στο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την έναρξη του κεντρικού προγράμματος εκθέσεων και εκδηλώσεων του Athens Photo Festival 09, που θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 6 Νοεμβρίου, ώρα 20:00, στον κύριο χώρο του Φεστιβάλ, Κτίριο Πεζογέφυρας-Εσπλανάδας (δίπλα στο γήπεδο Tae Kwon Do), Πλατεία Νερού, Ολυμπιακός Πόλος Φαλήρου, Ολυμπιακά Ακίνητα.
http://www.hcp.gr

Πέμπτη, 15 Οκτωβρίου 2009

ΣΕ ΠΑΛΙΟ ΣΥΜΦΟΙΤΗΤΗ


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ LARRY FINK

3.11-6.11.09, 10:00-16:00
Συνολική διάρκεια: 24 ώρες
Προθεσμία δηλώσεων συμμετοχής: 26.10.09  
Περιορισμένος αριθμός συμμετοχών

Ο καταξιωμένος δημιουργός και καθηγητής φωτογραφίας, θα πραγματοποιήσει ένα εκπαιδευτικό εργαστήριο για περιορισμένο αριθμό φωτογράφων (12). Οι φωτογράφοι που επιθυμούν να λάβουν μέρος θα πρέπει να συμπληρώσουν και να υποβάλλουν τη δήλωση συμμετοχής που βρίσκεται διαθέσιμη στο δικτυακό τόπο
www.hcp.gr. Η δήλωση συμμετοχής, θα πρέπει να πλαισιώνεται από ένα μέρος φωτογραφικής εργασίας που συντίθεται από ένα σύνολο οκτώ έως δώδεκα φωτογραφιών. Η υποβολή του υλικού θα γίνεται αποκλειστικά σε ψηφιακή μορφή, μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος υποβολής που βρίσκεται διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο www.hcp.gr ή ταχυδρομικά σε CD-Rom στην παρακάτω διεύθυνση:
Eλληνικό Κέντρο Φωτογραφίας
Τσάμη Καρατάσου 15, 117 42 Αθήνα

Τρίτη, 13 Οκτωβρίου 2009

ΑΚΟΜΑ ΕΝΑ ΠΟΤΗΡΑΚΙ.......

Μιά κομψή μοντέρνα σαν και μένα
δεν μπορεί να τα 'χει χαμένα
δεν μπορεί να τρέχει στις ταβέρνες
και να πίνει κρασί.Όμως μ' ένα-δύο ποτηράκια
σβήνουν της καρδιάς τα φαρμάκια
και φωνάζω μέσ' απ' τη ψυχή μου
αγάπη μου χρυσή.Ακόμα ένα ποτηράκι, ακόμα ένα τραγουδάκι
στον κόσμο που βρέθηκα τα πάντα βαρέθηκα
αγάπες και πίκρες και φαρμάκι.
Ακόμα ένα κοκκινέλι, ακόμα λιγάκι τι σας μέλει,
μου φέρνει μιά ζάλη μέσα στο μυαλό
και τότε ξέρω να χαμογελώ.

Δευτέρα, 12 Οκτωβρίου 2009

ΨΑΧΝΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΥΤΕΡΙΑ

Θα πάρω μιαν ανηφοριά,
Θα πάρω μονοπάτια,
Να βρω τα σκαλοπάτια
Που παν στη ΛευτεριάΘ’ αφήσω αδέρφια, συγγενείς,
τη ΜΑΝΑ, τον ΠΑΤΕΡΑ,
μεσ’ τα λαγκάδια πέρα,
και τις βουνοπλαγιές.Ψάχνοντας για τη λευτεριά,
θα ’χω παρέα ΜΟΝΗ,
κατάλευκο το χιόνι,
βουνά και ρεματιές.

Ευαγόρας Παλληκαρίδης

Σάββατο, 10 Οκτωβρίου 2009

ΣΕΡΝΟΥΜΕ ΣΗΜΑΔΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΜΑΤΙΑ.....

Όχι μονάχα εκείνο που είμαστε κι ό,τι απόμεινε από μάς
ή ό,τι αγωνιζόμαστε να φαίνεται
αλλά μαζί μας σέρνουμε και τις μορφές των άλλων
που με τα χρόνια γίνονται ίσκιος ανάμνησης
μαζί μας σέρνουμε σημάδια και κομμάτια τους

το αίμα, την αγάπη τους, την περιφρόνησή τους
τα πάθη και τα μίση τους και την εκδίκησή τους
αυτά που χάσαμε σε τρόμους και κινδύνους-
όσα κερδίσαμε σε μάζες βιαστικές, τυραννικές
κι όσες μας έδωσαν χαρές περαστικές οι αθάνατοι.

Έτσι σιγά σιγά χτίζεται σώμα και ψυχή.
Έτσι σιγά σιγά το πρόσωπό μας.

ΜΑΝΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ
(απ' την συλλογή του "Το νεκρό καφενείο")

Πέμπτη, 8 Οκτωβρίου 2009

ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗ



Περισσότερα στο:
http://tsoumpasphotogallery.ning.com/profile/AfroditiM

ΑΧ ΧΕΛΙΔΟΝΙ ΜΟΥ

Αχ χελιδόνι μου πώς να πετάξεις
σ' αυτόν το μαύρο τον ουρανό
αίμα σταλάζει το δειλινό
και πώς να κλάψεις και πώς να κλάψεις
αχ χελιδόνι μου

Αχ παλικάρι μου τα τρένα φύγαν
δεν έχει δρόμο για μισεμό
κι όσοι μιλούσαν για λυτρωμό
πες μου πού πήγαν πες μου που πήγαν
αχ παλικάρι μου

Αχου καρδούλα μου φυλακισμένη
δε βγαίνει ο ήλιος που καρτεράς
μόνο ο ντελάλης της αγοράς
σε ξεκουφαίνει σε ξεκουφαίνει
άχου καρδούλα μου

Λευτέρης Παπαδόπουλος

Τετάρτη, 7 Οκτωβρίου 2009

ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ........

"Δεν κάτεχα ακόμα τι μορφή να δώσω στο παραμύθι τούτο του Ζορμπά: ρομάντζο, τραγούδι, πολύπλοκο φανταστικό διήγημα της Χαλιμάς ή στεγνά, ξερά, να ξεσηκώσω τις κουβέντες που μου έκανε σ' ένα ακρογιάλι της Κρήτης, όπου ζήσαμε, σκάβοντας για να βρούμε τάχα λιγνίτη. Ξέραμε καλά κι οι δυό πως ο πραχτικός αυτός σκοπός ήτανε στάχτη για τα μάτια του κόσμου, εμείς βιαζόμαστε πότε να βασιλέψει ο ήλιος, να σκολάσουν οι εργάτες, να στρωθούμε στο φαΐ μας, να πιούμε το μπρούσκο κρητικό κρασί και ν' αρχίσουμε την κουβέντα...''

Ν. Καζαντζάκης

Τρίτη, 6 Οκτωβρίου 2009

Athens Photo Festival 09

Παγκράτης Παγκρατίδης
Τοπίων Έργα
Γκαλερί Σκουφά
(Σκουφά 4, Κολωνάκι)
Εγκαίνια: Πέμπτη 8/10, 19.30
Διάρκεια: Πέμπτη 8/10-Σάββατο 31/10
Ώρες λειτουργίας: Δε-Σα 10.00-15.30

Η τελευταία σειρά φωτογραφιών του Παγκράτη Παγκρατίδη επικεντρώνεται στο Τοπίο - αστικό και μη. Ο Παγκρατίδης όχι μόνο καταγράφει την πραγματικότητα με την οποία βρέθηκε αντιμέτωπος ο φακός του σε κάποια δεδομένη στιγμή αλλά και τη δική του συναισθηματική ματιά τη στιγμή που το θέμα ξετυλίχθηκε μπροστά του.

Γεράσιμος Δομένικος
Social
Lightroom
(Ευριπίδου 65, Ψυρρή)
Εγκαίνια: Πέμπτη 8/10, 21.00
Διάρκεια: Πέμπτη 8/10 - Σάββατο 14/11
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 21:00-03:00

Πόσοι διαφορετικοί τρόποι αφήγησης υπάρχουν στην παρουσίαση ενός «κοσμικού γεγονότος»; Οι φωτογραφίες σε καλούν να εξερευνήσεις τις υπερβατικές παρενέργειες της μη στημένης πόζας. Επώνυμοι κι ανώνυμοι χωρίς καλυμμένα νώτα μαρτυρούν στο φακό τη διέγερση, το μάγκωμα, την τσίτα, την ανεμελιά, τη ματαιότητα που βιώνουν τη συγκεκριμένη στιγμή. Οι εικόνες δεν εκθέτουν ανθρώπους, αλλά στοιχεία προσωπικότητας αναγνωρίσιμα σε όλους μας και συγκεντρωμένες μοιάζουν μ΅ ένα ιδιαίτερο «οικογενειακό άλμπουμ» της δυσλειτουργικής οικογένειας των «κοσμικών».

Δευτέρα, 5 Οκτωβρίου 2009

ΟΙ ΔΥΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΣ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ

Πατριάρχης ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ Α΄
Γεννήθηκε στις 29 Φεβρουαρίου 1940 στο χωριό Άγιοι Θεόδωροι Ίμβρου και έλαβε τουρκική υπηκοότητα. Το κοσμικό του όνομα ήταν Δημήτριος Αρχοντώνης και οι γονείς του ονομάζονταν Χρήστος και Μερόπη. Φοίτησε στα σχολεία της Ίμβρου και στο Ζωγράφειο Λύκειο της Κωνσταντινούπολης και κατόπιν εγγράφηκε στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης, από την οποία αποφοίτησε αριστούχος το 1961. Τον Αύγουστο του ίδιου έτους χειροτονήθηκε διάκονος στο μητροπολιτικό ναό της Ίμβρου από τον πνευματικό του πατέρα, τότε Μητροπολίτη Ίμβρου και μετέπειτα Χαλκηδόνος, Μελίτωνα Χατζή και του δόθηκε το όνομα Βαρθολομαίος.
Από το 1961 μέχρι το 1963 εκπλήρωσε τις στρατιωτικές υποχρεώσεις του ως έφεδρος αξιωματικός στον τουρκικό στρατό.
Από το 1963 έως το 1968, παρακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές, με υποτροφία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στο Ινστιτούτο Ανατολικών Σπουδών Ρώμης, στο Οικουμενικό Ινστιτούτο Bossey της Ελβετίας και στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου. Έλαβε το διδακτορικό του στο κανονικό δίκαιο από το Γρηγοριανό Πανεπιστήμιο Ρώμης, υποβάλλοντας διατριβή με θέμα «Περὶ τὴν κωδικοποίησιν τῶν ἱερῶν κανόνων καὶ τῶν κανονικῶν Διατάξεων ἐν τῇ Ὀρθοδόξῳ Ἐκκλησίᾳ»

Πατριάρχης ΑΘΗΝΑΓΟΡΑΣ Α΄
Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Αθηναγόρας (25 Μαρτίου 1886 - 7 Ιουλίου 1972) γεννήθηκε στα Τσαραπλανά (σημερινό Βασιλικό) της Ηπείρου, που εκείνη την περίοδο ακόμα αποτελούσε έδαφος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, στις 25 Μαρτίου 1886 και το κοσμικό του όνομα ήταν Αριστοκλής Σπύρου.
Το 1903 εισήχθη στη Θεολογική Σχολή Χάλκης. Το 1910, έλαβε το πτυχίο του στη θεολογία, εκάρη μοναχός και χειροτονήθηκε διάκονος. Το 1919, ο τότε Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Μελέτιος Μεταξάκης τον προσέλαβε αρχιδιάκονο και γραμματέα της Αρχιεπισκοπής. Το Δεκέμβριο του 1922, και ενώ ακόμα ήταν διάκονος, εξελέγη Μητροπολίτης Κέρκυρας. Το 1930, ορίστηκε από την Ιερά Πατριαρχική Σύνοδο Αρχιεπίσκοπος Βορείου και της Νοτίου Αμερικής και χρημάτισε σε αυτή τη θέση μέχρι το 1948. Κατά τη διάρκεια της εκεί θητείας του κατόρθωσε να ενώσει τις διαιρεμένες από τον εθνικό διχασμό κοινότητες, έδωσε ιδιαίτερο βάρος στην ανέγερση ναών και σχολείων και ίδρυσε την ελληνορθόδοξη σχολή θεολογίας του Τιμίου Σταυρού στη Βοστώνη.
Μετά την παραίτηση του Μαξίμου Ε΄, εξελέγη Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως στις 1 Νοεμβρίου του 1948. Ήταν ο πρώτος Πατριάρχης που εξελέγη χωρίς να έχει την τουρκική υπηκοότητα, κατόπιν πιέσεων από την Αμερικανική Κυβέρνηση. Τουρκικό διαβατήριο του δόθηκε από το Νομάρχη Κωνσταντινούπολης στο αεροδρόμιο, κατά την άφιξή του, με το σκεπτικό ότι είχε γεννηθεί στο έδαφος της πρώην Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Ο Αθηναγόρας δραστηριοποιήθηκε στην οικουμενική κίνηση, επιδιώκοντας να καθιερώσει τις καλύτερες σχέσεις μεταξύ των Χριστιανών. Ίσως η πιο ξεχωριστή στιγμή ήταν η συνάντησή του με τον Πάπα Παύλο ΣΤ΄ στην Ιερουσαλήμ το 1964, η οποία οδήγησε στην αμοιβαία άρση των αναθεμάτων που είχαν χωρίσει τους ορθόδοξους και ρωμαιοκαθολικούς Χριστιανούς από το Σχίσμα του 1054. Αυτή η συμβολική χειρονομία άνοιξε τη δυνατότητα του αυθεντικού διαλόγου μεταξύ των Ορθόδοξων και Ρωμαιοκαθολικών για πρώτη φορά μετά από αιώνες.
Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείται να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.